اگر يك خانم شاغل هستيد كه هم در بيرون از خانه و هم در خانه كارهايي براي انجام داريد، قطعا ميدانيد كه مديريت زمان اهميت زيادي دارد!
مديريت زمان مجموعهاي از مهارتهاست كه به شما در استفاده موثر از زمان كمك ميكند.
افرادي كه در زندگيشان از مديريت_زمان بهره نميگيرند، افرادي هستند كه هميشه كارهايشان را دقيقه نود و به صورت كاملا عجلهاي و بيدقت انجام ميدهند . برعكس، افرادي كه در زندگي مديريت زمان دارند، هيچ وقت با كمبود_وقت مواجه نشده و هميشه كارهايشان را طبق اولويتبنديهايشان به انجام ميرسانند.
اوقات خود را چگونه سپري ميكنيد؟نحوه و چگونگي گذراندن وقت در زندگي خانمهاي_شاغل بسيار اهميت دارد. شما به عنوان يك خانم شاغل بايد بدانيد كه چه ميزان از وقتتان را در محل كار ميگذرانيد و براي رسيدگي_به_امور_منزل و همسر و فرزندانتان چه ميزان فرصت داريد.
براي كنترل بهتر اوقاتتان بهتر است از يك دفتر يادداشت، دفتر گزارش فعاليت يا يك دفتر_برنامهريزي استفاده كنيد.
يادداشت كردن به شما اين امكان را ميدهد كه اشتباهات احتمالي و موفقيتهاي خود را بهتر متوجه شويد.
براي فعاليتهايتان اولويتبندي داشته باشيداولويتبندي_كارها يكي از مهمترين قدمهاي مديريت زمان است. اين عمل كمك ميكند كه موارد زمانبر كه نه اوقات خوشي را ترتيب ميدهند و نه كمك ميكنند كه به اهداف خود دست يابيد را به راحتي شناخته و حذف كنيد. اين مرحله بيشترين تغيير در جهت افزايش زمان و مديريت آن را برايتان به ارمغان ميآورد. با تصميمگيري در خصوص فعاليتهايي كه بايد انجام دهيد و فعاليتهايي را كه بايد حذف كنيد اولويتبندي را آغاز كنيد.
مشخص كردن اولويتها به طور واضح و روشن، يكي از ضروريترين نكات براي حفظ تعادل در زندگي است.
وقتي اولويتهايتان را مشخص كرديد، متوجه ميشويد روي كداميك از كارهايي كه اولويت ندارند وقت صرف ميكنيد. مثلا پس از رسيدن به خانه بعد از يك روز كاري، كنار همسرتان بنشينيد و با او صحبت كنيد. تلويزيون يا گوش دادن به اخبار اولويت چنداني ندارد. بهتر است تماشاي تلويزيون و يا صحبت كردن تلفني با دوستان درجه دوم و سوم را كمتر كنيد. البته ناگفته نماند كه اولويت براي يك خانم همواره همسرش و رسيدگي به امور خانواده است!
مشاغل و كارهاي نيمه وقت يا پاره وقت خانمهاي شاغل بيشتر وقتشان را در خارج از منزل ميگذرانند. اما امروزه با وجود شغلهاي نيمه وقت و يا پاره وقت، ميتوانند بيشتر در خانه حضور داشته باشند. اگر برايتان مقدور است؛ ميزان ساعات كاري شغلتان را كمتر كنيد تا بتوانيد بيشتر به خانه و همسرتان رسيدگي كنيد.
مشاغل_پاره_وقت مزاياي خوبي دارند كه يكي از آنها حضور بيشتر شما در منزل است! از طرفي مشاغل_نيمه_وقت هم گزينه خوبي است! در اين نوع مشاغل شما نيمي از روز را در محل كار ميگذرانيد و نيم ديگر را در خانه. به اين گزينهها فكر كنيد و اگر شرايط شغليتان ايجاب ميكند، حتما يكي از آنها را انتخاب كنيد.
كارهاي ضروريتان را به خاطر داشته باشيدكارهايي را كه نياز داريد انجام دهيد مشخص است. اين كار را در فهرست برنامهريزي تان يادداشت كنيد. با انجام اين عمل، ميتوانيد كارهايتان را مديريت كنيد و ابزاري داريد كه به وسيله آن ميشود از كارهاي غير ضروري جلوگيري كرد.
كارهاي جديد و ضروري را در وقت معين به انجام برسانيد. پيروي از اين رهنمودها اين تضمين را به دنبال دارد كه ابتدا مهمترين فعاليتها را انجام دهيد. همچنين ميدانيد كه چه فعاليتهايي را انجام ندادهايد و ميتوانيد آنها را به فهرست كارهاي فردا اضافه كنيد.
براي دقيقتر انجام دادن كارهايتان بهتر است براي پخت و پز و خريدهايتان فهرستي تهيه كنيد. اگر در طول هفته فرصت كمي براي طبخ برخي غذاها مانند انواع خورشتها داريد بهتر است در روزهاي تعطيل، آنها را آماده كنيد و در فريزر نگه داريد.
سرعت؛ يك عامل بسيار مهممهم است تا كارها و انرژي خود را براي ميزان ساعاتي كه كار ميكنيد تنظيم كنيد. خود را با تعداد ساعات زياد كار، خسته نكنيد. مديريت موثر زمان بايد اين امكان را فراهم آورد كه بتوانيد كارهاي مورد نياز را انجام دهيد. پس سعي كنيد با سرعت و البته دقت به كارهايتان بپردازيد.
هر كاري را به موقع انجام دهيدهر گاه كاري برايتان پيش آمد، انجام آن را به وقت ديگري موكول نكنيد و همان موقع به انجامش بپردازيد . اهميت اين مسئله زماني آشكار ميشود كه شما در محل كار، تعداد زيادي كار انجام نشده داشته باشيد.
اگر سعي كنيد هر روز به كار مختص به همان روز رسيدگي كنيد، قطعا حجم كاريتان متعادل شده و كاري براي روزهاي ديگر تلنبار نخواهد شد. با اين روش ميتوانيد به كارهاي محل كار در وقت خودش و به كارهاي خانه هم در وقت معين خودش رسيدگي كنيد و نيازي نيست كه كار اداريتان را به منزل بياوريد تا آن را به اتمام برسانيد.
اگر همكاران شما عادت دارند در خارج از اوقات اداري با شما تماس بگيرند، بهتر است به آنها متذكر شويد كه فقط در اوقات اداري پاسخگوي آنان خواهيد بود.
براي وقت خود ارزش قائل باشيد و در زمانهاي استراحت، تلفن همراه خود را خاموش كنيد و بيدغدغه استراحت كنيد.
براي همسرتان هم وقت بگذاريدقطعا شما هم ميدانيد كه زندگي شخصي شامل چندين حوزه متفاوت است كه بايد در نظر گرفته شود. يكي از اين حوزهها وقتي است كه لازم داريد تا با همسر خود باشيد. اين يك عامل حياتي از مديريت زمان شخصي هر خانم شاغل و يا حتي غير شاغل است!
افرادي كه وقت كافي براي همسرانشان تخصيص نميدهند، ممكن است طوري روابط خود را پرتنش دريابند، طوري كه شايد ميشد از آنها جلوگيري كرد.
سعي كنيد همسرتان در صدر ليست اولويتبندي باشد. اگر روزي پيش آمد كه برنامه كاري فشردهاي داشتيد، سعي كنيد از همسرتان به خاطر اينكه ممكن است كمتر در كنار او باشيد عذرخواهي كنيد.
حتي از زمان كوتاه تماشاي فيلم يا زمان خريد هم استفاده كنيد تا در كنار همسرتان باشيد.